Umeå Smakfestival flyttar in med nytt koncept på Noliamässan
Noliamässan är tillbaka i Umeå för första gången på fyra år. Årets mässa kommer att innehålla flera nyheter och samarbeten.
– Första stora nyheten vi släpper är att Umeå Smakfestival flyttar in på Noliamässan med ett nytt koncept kallat Smak på Nolia, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia som arrangerar mässan.
I år hålls Noliamässan på Noliaområdet i Umeå 9-13 augusti. Nolias vd berättar att norra Sveriges största mäss- och eventbolag ser Noliamässan som sin kronjuvel.
– Vi har många kompetenshöjande och värdeskapande mässor och mötesplatser, men ingenting har så starkt varumärke och igenkänning som Noliamässan som också är en av Skandinaviens största, årliga besöksmässor, säger Jonas Dahlberg.
Smak på Nolia
Årets mässa kommer att bjuda på flera nyheter och samarbeten. Första nyheten som Nolia släpper inför årets mässa är att Umeå Smakfestival flyttar in på Noliamässan.
De skapar en mötesplats med god mat och dryck i fokus under namnet Smak på Nolia. Det är en minivariant av Umeå Smakfestival med restaurangtält och festivalbar med sittplatser både under bar himmel och under tak i ett större tält.
– Att njuta av goda smaker samtidigt som man träffar vänner, både gamla och nya, det är tanken med Umeå Smakfestival och vi tar med den tanken även till Noliamässan. Området kommer, förutom mat och dryck också erbjuda ett trevligt program på vår scen, säger Anna Hållsten, som tillsammans Anna Axelson driver smakfestivalen samt det nya Noliakonceptet.
Hon berättar att Umeå Smakfestival genomförts varje år i september sedan 2014. Det är en festival med fokus på mat och dryck som sedan starten haft ett tydligt hållbarhetstema.
– På Umeå Smakfestival finns restauranger och utställare som säljer matrelaterade produkter, en bar med fokus på lokalproducerade drycker och en scen där man kan ta del av ett inspirerande program och där lokala matproducenter som delar med sig av sin passion för mat och dryck. Lite av den känslan vill vi ta med oss till Noliamässan, säger Anna Hållsten.
Samarbeten bygger värden
– Vi älskar samarbeten och lyfter gärna andra och deras passion för mat och dryck på vår festival och i vårt program. Vi vill att våra utställare, restauranger och inspiratörer lyckas ännu bättre tack vare att de får synas på vår festival. Blir det succé för dem blir det succé för oss, säger Anna Hållsten.
Jonas Dahlberg på Nolia delar helt och full den bilden av samarbeten och vad en arrangör ska ha för mål.
– De tänker precis som vi på Nolia när det gäller värdeskapande. Hela Nolia, inte minst Noliamässan älskar samarbeten. Tillsammans kan vi alltid göra mer, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia som arrangerar Noliamässan.